NS 5500


Gelijktijdig met het tekenen van de 2100 was ik ook begonnen met de 5500. Het stokte op een gegeven moment omdat ik niet goed uit de afvering van de wielstellen kwam. Het betreft hier een lok met in feite drie in het frame gemonteerde wielstellen. Wanneer deze drie wielstellen star in het frame gemonteerd zouden worden, zou dat geen goede rijeigenschappen opleveren.

Het probleem heeft even moeten sudderen voordat ik een oplossing vond in aangepaste hornblocks van Slaters die in een geleiding geschoven zitten in het frame. 


De lok is net als de 2100 in de Accura Xtreme geprint aangevuld met messing details. Het dak, remwerk, luchttank en draaistel zijn van Nylon PA12.



De aandrijving is van Slaters GB30R-3M en voor de stroomafname zijn nieuwzilveren pick-ups van Schnellenkamp gebruikt. 

De lok is in eerste instantie in de zwarte Motip primer gespoten om oneffenheden te kunnen uitlichten. Dit bleek erg mee te vallen en konden de eerste lagen groen en zwart aangebracht worden.

Toen leek de loc redelijk ver klaar tot hij uit mijn handen viel....  Hij viel op zijn front, waardoor de bufferbalk, luchtpomp etc afbrak. Uiteindelijk heb ik delen vlak geslepen en een ontwerpje getekend wat van onderaf in de rookkast geschoven kon worden met een deel nieuwe bufferbalk. Het zal nooit zo strak zijn als ervoor maar het oogt al weer aardig.

Tegelijkertijd met het reparatie stuk, heb ik toch maar een nieuwe besteld, om niet het risico te lopen dat het model door de schade een misbaksel zou blijven. 

De reparatie en de bouw van het tweede model lopen langs elkaar. Het eerste model is redelijk opgelapt en het tweede model af gemonteerd.

Omdat het eerste model redelijk goed is gelukt na de schade-herstel moet ik nog even een ei leggen of ik hier ook een aandrijving voor bestel.

Leeuwarden,