Station Dieren-Doesburg heeft meerdere varianten gekend. Het begon met de aanleg op 18 augustus 1860 van Staatslijn A, Arnhem naar Leeuwarden. Op 2 februari 1865 werd het eerste deel in gebruik genomen van Arnhem naar Zutphen.
 |
Emplacement Dieren, 1860, collectie Utrechts Archief |
In Dieren werd een Waterstaat station 5e klasse gebouwd. Dit gebouw was gelijk aan Velp, De Steeg en Brummen. Arnhem had een Rijnspoorweg station en Zutphen kreeg een Waterstaat station 2e klas.
 |
Waterstaat 5e klasse, collectie Utrechts Archief |
 |
Circa 1890-1900, nog zonder middenperron, Stationsweb collectie Jeroen Doedel |
 |
Dieren-Doesburg, circa 1920, collectie Utrechts Archief |
Het gebouw in Dieren, Brummen, De Steeg en Velp werd in de loop van jaren twee keer verbouwd. In eerste instantie kwam er een geheel nieuwe zijvleugel bij met wachtruimten. Later werd er op het oude gebouw een extra etage gebouwd als woonruimte.
 |
Station Velp, met extra etage en aanbouw, collectie Utrechts Archief |
 |
Circa 1881-1885, het station is reeds van aanbouw voorzien, collectie Utrechts Archief |
 |
Station Dieren-Doesburg nu met extra etage, ansichtkaart circa 1930 |
Bij elk station bevond zich buiten altijd de retirade, het toilet gebouw. In dit pandje bevond zich het water closet en het pissoir. Bovenin de gevel was door middel van een baksteen mozaïek rondom ventilatie aangebracht.
 |
Retirade Brummen, collectie Utrechts Archief |
Voor het maken van het model heb ik in eerste instantie overzichtstekeningen gemaakt om een goed beeld te vormen naar hoe het model opgebouwd dient te worden.
 |
Aanzichten station en retirade, Okke Derksen |
Na het uitwerken van de aanzichten heb ik het pand ontleed en uitgetekend als lasertekening. De wanddikte is 3mm en is gelaagd opgebouwd om stevigheid te geven. De ramen en deuren zijn 2mm dik.
 |
Retirade als lasertekening, Okke Derksen |
Vervolgens is alles naar de laser opgestuurd en na verloop van tijd kwam het pakketje met alle benodigde onderdelen binnen.
 |
Een deel van de gelaserde onderdelen los op elkaar gelegd |
 |
Het pand is volledig verlijmd tot een stabiel geheel |
 |
Goed herkenbaar is de ontluchting in de baksteen motieven |
De panden zijn vervolgens in de primer gespoten en afgelakt. Het geheel geeft een benadering weer van de staat tussen 1860-1890. Geheel zeker is het niet te zeggen aangezien ik geen documentatie betreffende kleurgebruik heb kunnen vinden. Ik ben puur afgegaan op ingekleurde foto's.
 |
Poserende mat.34, tijdens de Arge Spur Null dagen in Haltern Am See |
In 1905 is men begonnen met de bouw van 2 seinhuizen. Deze kwamen aan weerszijde van het stationsgebouw te staan. De nieuwe seinhuizen kwamen op de plek van de oude overweg wachtershuisjes. De seinhuizen kenmerken zich door de stenen onderbouw met een houten bovenbouw.
 |
Seinhuis post A, later post T, collectie Utrechts Archief |
 |
Post T, 01-05-1966, collectie Utrechts Archief |
 |
Seinhuis post B, later post I, collectie Utrechts Archief |
 |
Post I, de raamindeling is reeds aangepast, 01-05-1966, collectie Utrechts Archief |
 |
Post I, 01-05-1966, collectie Utrechts Archief |
Net als bij het station en de retirade heb ik alles weer eerst in aanzichten uitgewerkt.
 |
Post T en I, aanzichten |
 |
Post I lasertekening |
 |
Afgemonteerd en gespoten |
 |
Poserende DE1 tijdens de Arge Spur Null bijeenkomst in Haltern Am See |
De volgende ontwerpen beslaan het eilandperron met haar karakteristieke wachtruimte en de van Gent en Loos loods.
 |
De wachtruimten van het eilandperron met in het midden het loket. |